JÄYKKÄ ISOVARVAS

Hallux rigidus.jpg
bandicam 2020-05-19 14-45-41-790.jpg

*Jäykkä isovarvas (Hallux Rigidus)

* Tarkoittaa isovarpaan tyvi-nivelen asteittain pahenevaa kipua ja jäykkyyttä.

* Se paikallistuu vaivaisen-luun tavoin isovarpaan tyviniveleen ja sekoitetaan usein tähän samaan. Erona vaivoissa on se, että jäykkä isovarvas on pohjimmiltaan nivelrikkotauti ja että varvas ei käänny vinoon (valgukseen) vaivaisenluun tavoin.

* Jäykän isovarpaan tyypillinen oire on – kuten nimikin sanoo – jäykkyys ja kipu, joka pahenee jalkaa rasittaessa.

* Jäykkä varvas ei taivu ylöspäin (dorsfl eksioon) ja aiheuttaa kipua ja ongelmia juostessa, hyppiessä, tanssiessa ja portaita kävellessä. Vaiva onkin tyypillinen ihmisillä, jotka ovat harrastaneet juoksua, hyppylajeja tai pallopelejä. Tanssijoilla vaivaa pidetään lähes ammattitautina.

* Joskus jäykän isovarpaan taustalla voi olla tyvi-niveleen kohdistunut vamma esim. niveleen ulottunut murtuma tai rustovaurio.

* Suurin osa jäykistä isovarpaista voidaan hoitaa menestyksellisesti ilman leikkausta. Hoidon kulmakiviä ovat tällöin nivelen paikallishoito kortisoni-pistoksilla, kuormituksen vähentäminen  (yksilöllisten pohjallisten avulla) tyvi-nivelen kohdalta ja tulehdus-kipulääkitys.

* Tyvinivelen kuormitusta kevennetään käyttäen ortopediset yksilölliset jalkavuoteet. Tällöin pohjalliseen muotoillaan poikittaisholvin korotus, jolloin kuormituspisteet siirtyvät tasaisesti kantapään suuntaan.

* Jalkavuode ratkaisee rakenteellisen virhekuormitusongelman ja liikerata muuttuu sujuvaksi ilman kipuja.