POLVIKIPU

Polven rikkoutunut nivelrusto.jpg
Polven niverikko.jpg
jalkaterän_virheasento.jpg

*Polvikivun yleiset syyt: Nivelrikko, Nivelreuma, Limapussi-tulehdus, JännetulehdusPatellofemoraalinen kipuoireyhtymä

Polvivammat aiheuttavat polvinivelkipuja ja jalkaterän virheasento.

Polven nivelrikko on yksi yleisin syy polvikipuihin ja alkaa usein

yli 40-vuotiailla entisillä urheilijoilla, joilla olleet polvivammat.

Alkuvaiheissa kipuja ja jäykkyyksiä koetaan aamuisin tai suoraan rasituksien jälkeen, mutta häviää yleensä alle tunnissa.

Nivelreuman yhteydessä kehosi solut hyökkäävät omiin kudoksiin. Nivelreuma vaikuttaa kolmesta viiteen kertaa enemmän naisiin kuin miehiin ja alkaa esiintymään 20-50- ikäisten joukossa. Ajan myötä nivelreuma voi aiheuttaa rustojen kulumista, turvotusta nivelkalvossa ja polviin kertyä ylimääräistä nestettä. Myöhemmissä vaiheissa luut voivat hangata toisiaan vastaan.

Limapussitulehdus esiintyy lonkissa, toiseksi eniten kyynärpäissä ja kolmanneksi eniten polvissa. Myös olkapäiden ja akillesjänteen kiinnityskohdan limapussit kantapäissä voivat tulehtua. Limapussit eli bursat sijaitsevat luiden ja lihasten kiinnityskohdissa, joissa niiden tehtävänä on voidella nesteellään luisten ulokkeiden ja pehmytkudosten välistä tilaa. Limapussit voivat tulehtua liiallisen rasituksen takia sekä kolahtamisen, puristumisen tai muun vamman seurauksena. Silloin puhutaan bursiitista.

Jännetulehdus: Jänteet - köysimaiset kudokset, jotka yhdistävät lihakset polveen ja muihin niveliin - voivat tulehtua toistuvilla

ja rasittavilla liikkeillä. Jännetulehdus on yleinen urheiluvamma.

Ns.Hyppääjän polvi on polvilumpion alapuolelle kehittyvä kiputila, joka voi olla seurauksena liikunnanharrastajan toistuvista hypyistä.

Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä, jota kutsutaan joskus juoksijan polveksi, oireilee rasituskipuna polven ulkoreunalla. Juostessa kivut usein vähitellen lisääntyvät ja voivat pakottaa keskeyttämään juoksemisen. Joskus esiintyy myös leposärkyä.

Polvivamma: Polvien äkilliseen kipeytymiseen voi olla useita syitä, joista tavallisin on tuore vamma tai vamman jälkiseuraus (polvivamma, kierukkavamma, ristisidevamma).

Polvea vääntävässä vammassa polvi usein kipeytyy lyhytaikaisesti, vaikkei varsinaista kudosvauriota syntyisikään. Suurempi-energiainen vääntövamma voi vaurioittaa polven nivelsiteitä tai nivelkierukoita. Suora isku voi aiheuttaa polvilumpion murtuman tai sääri- tai reisiluun vaurioitumisen. Tuore polven nivelsiteiden tai -kierukan vamma voi aiheuttaa veren kertymistä polviniveleen. Alkuvaiheessa oireena onkin lähinnä nivelen turpoaminen ja kipu. Usein vasta turvotuksen laskettua ilmenee muita oireita, kuten polven pettäminen tai lukkoutuminen. Turvotuksen lisäksi kudos-vaurioon liittyy usein kipu varatessa painoa vammautuneelle jalalle.

Jalkaterän virheasento kertaantuu aina ylöspäin ja polvi on ensimmäisenä ottamassa virheaseennon vastaansa.

Polven oma luonnollinen oikea asento vaihtuu virheasennoksi.

Syntyy kuormitushäiriöitä, jolloin polvi rasittuu kivuliaaksi.

Jalkavuode korjaa jalkaterän kautta polven oikeaan asentoon.

Useat virhe-asennot saadaan oikaistua yksilöllisten ortopedisten pohjallisten avulla. Kuormitushäiröt katoavat ja painopisteet jakaantuvat kehossa tasapuolisesti.

Juoksijan polvi
Virheasento jalassa.jpg