SELKÄKIPU

*Selkäkipu on yleinen ja kiusallinen vaiva. Selkäkivut usein pysäyttävät ja rajoittavat elämää, mutta harvoin kyseessä on vakava sairaus. Suurimmassa osassa tapauksista kivulle löytyy syy sekä hoitokeinot.

Hyvin harvoin selässä on myöskään jotain rikki. Yleisin kudosvaurio on välilevyn repeämä, mikä on helppo todentaa magneettikuvissa.  Magneettikuvissa voidaan nähdä myös nikamien kulumia, joita voi olla nuorillakin ihmisillä. Kulumat eivät kuitenkaan nekään vielä selitä kipuja.

Suurin osa kivuista on peräisin lihasten ja lihaskalvoketjujen toimintahäiriöistä. Lantion hallinnalla on iso merkitys.

Esimerkiksi kireät lonkankoukistajat vievät lantion väärään asentoon ja se voi aiheuttaa alaselkäkipua.

Yksi toimintahäiriö liittyy SI-niveleen, jota harva lääkärikään osaa vielä diagnosoida. Syvällä lantiossa ristiluun ja suoliluun risteyskohdassa sijaitseva SI-nivel saattaa aiheuttaa kipua jumittumalla virheasentoon. Moni on voinut kärsiä tietämättään SI-nivelen aiheuttamasta kivusta vuosia. SI-nivelen toimintahäiriö on helppo korjata mobilisoimalla eli tuomalla kohtaan liikettä kevyellä käsittelyllä.

Kevyt liikunta, kuten kävely, voi helpottaa oireita ja parantaa päivittäistä toimintakykyä.

Jalan pienetkin virheasennot aiheuttavat jo ristiselän aluelle kipuja epäsymmetrian takia.

Jalkavuoteet auttavat selän oikeaan asentoon. Virhekuormitukset katoavat.

Selän ja lonkan alueet rentoutuvat yhtälailla. Selkäkipu on hyvin yleinen syy pohjallisten hankintaan,

sillä ilman yksilöllisiä ortopedisia pohjallisia, Jalkavuoteita, säryt jatkuvat ennallaan. Apu on suuri.